Om daar te komen moet je om te beginnen het aantal kilometers nemen. dat vermenigvuldig je met de tijdvertraging en dat deel je dan weer door je irritatiegrens. Dat is een getal tussen 1 en 10 waarmee je aangeeft, hoe jouw irritatiegrens ligt. Op zich een hele berekening, want dat is je leeftijd gedeeld door je opleiding maal je levenshouding. Maar bij de meeste mensen komt daar een getal uit tussen de 4 en 7. Dat vul je in de formule in en daarna vermenigvuldig je het met het weer. Dat is op een schaal van 1 tot 5 van zonneschijn tot storm. Daarna deel je alles door je ochtendhumeur en vermenigvuldig je dat met het aantal nog af te leggen kilometers. dat is van belang, want een file aan het begin van je reis is erger dan aan het einde. En ten slotte vermenigvuldig je dat met de wortel van je bestemming, naar huis of naar je werk. Als alles uitgerekend is heb je een mooi getal. Daarbij geldt, hoe hoger het getal hoe minder irritatie. Dat is afgekeken van de gevoelstemperatuur. Hoe lager hoe vervelender. Als iedereen nu dit begrip gaat gebruiken, dan krijg je de volgende verkeersinformatie A 28 5 filometer, A50 3 filometer etc. Bram doet dat nog steeds zuchtend en Jon blèrt het uit, maar je weet wel waar je aan toe bent. Ik ga de filometer tot standaard verheffen.
Intussen staan er nog een twintigtal auto’s voor mij stil en zie weer van alles in beweging komen. Ik ben de file uit. Ik mijmer nog wat na, wordt daardoor bijna overreden door vrachtauto en met een wit gezicht kom ik op mijn werk aan. Hartstikke druk daar. Moet dit nog doen moet dat nog doen en ook nog op tijd weg vanavond, want het is vrijdag. Opschieten dus. Bij mijn tweede kop koffie was ik de file alweer vergeten. En mijn ergernis en mijn filometer. Opvallend hoe snel je een file weer bent vergeten. De filometer haal ik nog wel weer eens van stal. Misschien maandagmorgen. Maar nu eerst weekend.......!
©Ghans Dorrebrein
Geen opmerkingen:
Een reactie posten