vrijdag 2 juni 2017

BNR en ANWB Moordenaars


        Moordenaars? Hoe kom je daar nu bij mijn beste Ghans. Ik hoor het je zeggen. BNR Nieuws Radio is een commercieel clubje dat veel weet van, en veel geeft om geld, maar niet zit te wachten op iemands dood. En dan de ANWB. Helemaal lief en aardig en mensvriendelijk. Heeft soms wat moeite als ze partij moeten kiezen tussen een automobilist en een fietser, maar weet daar altijd wel charmant uit te komen. Een clubje uit de jaren 30 dat zich beetje bij beetje probeert te moderniseren. In elk geval geen moordenaars, toch?
Toch wel….!
    
In Nederland zijn er snelheidslimieten op alle snelwegen. In Duitsland bijna niet. Ik woon gedeeltelijk in Duitsland en vind het heerlijk om over de Duitse autobanen te scheuren. Ik rij dan 175 (max. voor mijn auto), maar word dan nog geregeld weggedrukt door een glimmende Merc of BMW. Dat lijkt raar, maar ik vind het heerlijk. Ik kan niet wachten tot ze weer beginnen te knipperen achter mij. Die vrijheid van snelheid, geweldig.
Het is vervelend, maar in Nederland zijn ze dus verstandiger als het om snelheid gaat. 130 is het maximum maar vaak is het 120 en nog vaker 100. Helemaal niet leuk dus.
Ik luister vaak naar BNR, alleen de laatste tijd zijn er wel veel herhalingen. Door de crisis denk ik. Maar dan luister ik ook meteen naar het nieuws, wat ze daar overigens news update noemen. Nou ja, mag van mij. Achter de news update komt het weer en verkeer, met de flitsers. En daar zeggen ze doodleuk waar alle flitsers staan in Nederland. Je kunt ze doorgeven per telefoon en je kunt ze ook weer afmelden als ze weg zijn.
BNR zegt dat de politie het goed vindt. Zelf kondigt de politie ook vaak aan waar er wordt gecontroleerd op snelheid. Heeft te maken met bekendheid van het fenomeen, heb ik mij uit laten leggen. Maar het helpt natuurlijk geen zier als je álle flitsers weet te staan. Dan kun je je er gemakkelijk op aanpassen. Ook ik doe dat. Als ik weet dat er eentje staat, terug met die voet.
Op de een of andere manier is het een soort van nationale sport geworden. De politie tegen de mobilisten.
Maar laten we even naar de kern terug gaan. Waarom is dat eigenlijk, die snelheidscontrole? Ik hoor het wel eens zeggen: die hoge heren willen Jan met de Pet lekker pesten en financieel uitkleden. Kan misschien wel waar zijn, maar in dit geval gaat het ook om iets anders: Het milieu en het aantal verkeersdoden. Je kent Ghans, dus we gaan het nu effe niet hebben over het milieu, maar wel over de verkeersdoden. Hooggeleerden hebben uitgerekend dat elke kilometer dat de Nederlandse automobilist langzamer rijdt, elk jaar drie doden scheelt. En andersom, voor elke kilometer dat we met z’n allen te hard rijden, komen er drie doden bij. Het is nog wel iets complexer, met een exponentiële verhoging, maar voor dit verhaal is drie doden per kilometer wel even goed genoeg.
Ik moet naar de tandarts. Ik hoor weinig mensen die er fluitend heen gaan, en de meeste mensen hebben er zelfs een afschuwelijk hekel aan. Maar ze gaan uiteindelijk toch bijna allemaal wel. Nu kun je tegenwoordig bij de ANTB (de Algemene Nederlandse Tanden Bond), speciale hulsjes kopen. Die doe je over je tanden en kiezen en deze zien er dan weer als nieuw uit. Ongeacht hoeveel gaten er dan ook in je tanden zitten. Ze zijn zo goed dat zelfs de tandarts het niet kan zien en onmiddellijk je gebit als perfect verklaart. Je loopt fluitend de deur uit, zonder boren, vullen of zenuwbehandeling. Hoesjes er weer af en gewoon weer door knagen op kaneelstokken en zuurtjes. De moraal? Je hebt jezelf ermee. Je schiet zogezegd in je eigen voet.
En zo doen we dat dan ook met de flitsers. Even gas terug bij hectometerpaaltje 21.3 op de A6 en daarna weer terug naar je normale 140 km per uur. Hupsakee, weer 60 verkeersdoden er bij. Ja, ja want daar gaat het om.
Teruglezend heb ik toch ernstig de neiging om jullie even te vertellen dat ik niet de braafste braverik van Nederland ben. Een altijd zich aan de snelheid houdende nette burger. Dat is dus helemaal niet zo. Ik weet ook niet waarom ik mij nu op voorhand verdedig. Ik wil alleen dat jullie ook inzien dat het een soort nationale volkssport is om de flitsers te omzeilen en wat dat dan betekent.
En dan nu de clou: BNR en de ANWB zorgen er voor dat wij in Nederland precies weten waar er wordt gecontroleerd. En je hebt het vast wel eens gehoord: “ze staan daar en daar met een lasergun, dus let extra op uw snelheid” . Daarmee wordt de rest van Nederland, zo’n beetje als vrijplaats voor te hard rijden verklaard. BNR creëert om de flitsers heen een racebaan en als we nu nog even kijken naar de statistieken, kun je dus zeggen dat BNR en de ANWB rechtsreeks verantwoordelijk zijn voor een flink aantal verkeersdoden. Moordenaars dus…! Nu zullen advocaten en rechters wel zeggen dat het anders heet: dood door schuld of iets dergelijks, maar dat is allemaal geneuzel en gemiereneuk. Ik noem het gewoon moordenaars.
Met de groeten van 
   
 ©Ghans Dorrebrein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten